20 Decembrie 2024
Distribuie pe social media Pentru acoperirea deficitului bugetar, care se estimează că va ajunge aproape de 9% la sfârșitul acestui an, conform datelor guvernamentale și analizelor independente, se va recurge și la modificarea sistemului de impozitare al microîntreprinderilor. De asemenea, Comisia Europeană exercită presiuni asupra guvernului pentru a-și respecta angajamentele privind reducerea pragului de impozitare pentru firmele micro.
Cum vor fi impozitate microîntreprinderile în 2025?
În contextul presiunilor pentru creșterea veniturilor bugetare și ajustarea sistemului fiscal, guvernul și principalele partide politice din România au început să discute posibile modificări ale regimului de impozitare pentru microîntreprinderi. Noile cote sau restricții ar putea aduce venituri suplimentare importante, care să sprijine finanțarea proiectelor publice și reducerea deficitului bugetar.
Clever News Center a analizat și consultat, în ultima săptămână, toate variantele fiscale propuse de partidele PSD, PNL, UDMR și USR. Aceste propuneri au venit din partea reprezentanților Ministerului de Finanțe și ai Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF).
Impozitarea actuală
În prezent, microîntreprinderile beneficiază de un regim fiscal favorabil, care are scopul de a sprijini antreprenoriatul și de a reduce povara administrativă. Sistemul fiscal actual prevede:
- O cotă de impozitare de 1% din cifra de afaceri pentru microîntreprinderile care au cel puțin un angajat.
- O cotă de 3% din cifra de afaceri pentru microîntreprinderile care nu au angajați.
- Plafonul maxim pentru a fi considerată microîntreprindere este de 500.000 euro ca cifră de afaceri anuală.
Acest regim a fost conceput pentru a încuraja dezvoltarea afacerilor mici și medii, oferind un sistem de impozitare simplificat în comparație cu impozitul pe profit aplicat companiilor mari.
Creșterea cotelor de impozitare
În ultima săptămână, reprezentanții guvernului, ai partidelor politice și ai mediului de afaceri au analizat mai multe variante de modificare a regimului fiscal aplicat microîntreprinderilor. Propunerile discutate includ atât creșterea cotelor de impozitare, cât și reducerea plafonului maxim al cifrei de afaceri.
Una dintre variantele cel mai discutate vizează majorarea cotelor de impozitare pentru microîntreprinderi. Printre opțiunile luate în calcul se numără:
- Creșterea cotei de impozitare de la 1% la 2% pentru microîntreprinderile cu angajați.
- Majorarea cotei pentru microîntreprinderile fără angajați de la 3% la 5%.
Această schimbare ar putea genera venituri suplimentare pentru bugetul de stat, dar există îngrijorări că ar putea descuraja antreprenorii să angajeze personal sau să își păstreze afacerea activă.
Vezi și: Ajutoare de stat majorate pentru companii private: 750 milioane lei în plus prin HG 300/2024
Reducerea plafonului
O altă variantă luată în considerare prevede reducerea plafonului maxim al cifrei de afaceri pentru a fi considerată microîntreprindere. Propunerea sugerează scăderea acestui plafon de la 500.000 euro la 200.000 euro pe an.
Susținătorii acestei măsuri spun că multe firme mai mari profită de regimul favorabil microîntreprinderilor, deși ar trebui să plătească impozit pe profit. Pe de altă parte, antreprenorii avertizează că reducerea plafonului ar putea obliga multe afaceri mici să treacă la un regim fiscal mai complex și mai costisitor, relatează termene.ro.
Eliminarea completă a regimului special
O variantă extremă, dar mai puțin probabilă este eliminarea completă a regimului fiscal pentru microîntreprinderi. Aceasta ar însemna ca toate firmele, indiferent de dimensiune, să fie supuse unui impozit pe profit de 16%.
Criticii acestei propuneri avertizează că o astfel de măsură ar putea descuraja antreprenoriatul și ar spori considerabil povara administrativă pentru micile afaceri.
Introducerea unui impozit minim
O altă propunere este introducerea unui impozit minim pentru microîntreprinderi, indiferent de veniturile obținute. De exemplu, ar putea fi impusă o taxă anuală fixă de 1.000 de lei, pentru a asigura un venit minim la buget chiar și de la firmele care nu au activitate sau au activitate redusă.
Această variantă este considerată de unii drept o măsură echitabilă, dar ar putea reprezenta o povară suplimentară pentru microîntreprinderile aflate la început de drum sau pentru cele care se confruntă cu dificultăți financiare.
Vizualizări: 3