18 Noiembrie 2024
Distribuie pe social media Nouă obligație fiscală pentru firmele mici, de la 1 ianuarie. Începând cu 1 ianuarie 2025, și contribuabilii mici vor trebui să transmită fișierul standard de control fiscal printr-o nouă declarație, a anunțat luni ANAF. Firmele mici vor fi obligate să depună Declarația 406 (SAF-T) de la această dată.
Nouă obligație fiscală pentru firmele mici
Declarația informativă D 406 (SAF-T) este obligatorie pentru marii contribuabili din 1 ianuarie 2022, iar din 1 ianuarie 2023 și pentru contribuabilii mijlocii.
„Modelul declarației este prevăzut în Anexa nr. 2 a Ordinului Președintelui ANAF nr.1783/2021 privind natura informaţiilor pe care contribuabilul/plătitorul trebuie să le declare prin fişierul standard de control fiscal, modelul de raportare, procedura şi condiţiile de transmitere, precum şi termenele de transmitere şi data/datele de la care categoriile de contribuabili/plătitori sunt obligate să transmită fişierul standard de control fiscal, cu modificările și completările ulterioare.
Pentru informații detaliate necesare transmiterii unei declarații complete și corecte rugăm contribuabilii sa acceseze portalul instituțional”, menționează Fiscul.
La fel ca în cazul celorlalte două categorii de contribuabili, și contribuabilii mici, care vor fi obligați să depună Declarația informativă D 406 (SAF-T) începând cu 1 ianuarie 2025, vor avea o perioadă de grație.
Vezi și: Strategii de marketing digital pentru afaceri mici: Cum să concurezi cu giganții?
Perioada de grație
Perioada de grație pentru contribuabilii care trebuie să transmită lunar fișierul SAF-T va fi de șase luni pentru prima raportare. Ulterior, aceasta se va reduce progresiv: cinci luni pentru a doua raportare, patru pentru a treia, trei pentru a patra și două luni pentru a cincea raportare.
Contribuabilii care au obligaţia de transmitere trimestrială a fişierului SAF-T vor avea, de asemenea, o perioadă de grație. Aceasta va fi de trei luni pentru prima raportare.
„Pentru a veni în sprijinul contribuabililor, ANAF a elaborat «Ghidul contribuabilului pentru pregătirea şi depunerea Declaraţiei informative D 406 – Fişierul standard de control fiscal (SAF-T)» şi «Documentul de asistenţă pentru pregătirea şi depunerea Declaraţiei informative D 406 – Fişierul standard de control fiscal (SAF-T)», în care se regăsesc întrebări şi răspunsuri utile pentru completarea corectă şi completă a declaraţiei”, se menţionează în comunicat.
Fiscul menționează că, dacă după consultarea documentelor și informațiilor de pe portalul ANAF sunt necesare clarificări privind depunerea sau completarea declarației D 406, contribuabilii pot solicita lămuriri. Acestea pot fi cerute prin e-mail la adresa saft@anaf.ro.
Ce este Declarația D 406?
Declarația D 406, cunoscută și sub denumirea de SAF-T (Standard Audit File for Tax), este un fișier electronic standardizat introdus de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) pentru a facilita raportarea și analiza fiscală. Acest format digital permite contribuabililor să transmită periodic informații detaliate despre activitățile lor economice, precum facturile emise, plățile, stocurile sau conturile contabile. Obligația de depunere a Declarației D 406 a fost implementată treptat:
- Marii contribuabili: începând cu 1 ianuarie 2022;
- Contribuabilii mijlocii: începând cu 1 ianuarie 2023;
- Contribuabilii mici: obligația va intra în vigoare de la 1 ianuarie 2025.
Scopul principal al acestei declarații este creșterea transparenței fiscale și reducerea fraudei.
Sursa foto: Economedia.ro